top of page

10 redenen waarom je niet groeit op Instagram

Bijgewerkt op: 12 nov. 2020

Waarom is het zo moeilijk om te groeien op Instagram? We willen als ondernemers dat onze zaak zo zichtbaar mogelijk is op Instagram, maar hoe komt het dan dat je niet groeit of zelfs volgers verliest?


We lijsten 10 belangrijke en veelvoorkomende zaken op die ervoor kunnen zorgen dat je niet groeit op Instagram.


1. EEN SLECHTE EERSTE INDRUK


De eerste indruk die Instagram gebruikers krijgen van jouw profiel, is cruciaal. Ze beslissen meteen of ze jouw profiel interessant genoeg vinden. Het is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat je een goede, eerste indruk maakt. Je profilering (feed, bio, profielfoto, ..) is een belangrijk aspect van jouw Instagram-account.

2. CONTENT VAN LAGE KWALITEIT

Content is key. Hoe voel je je wanneer je je profiel aan anderen laat zien? Ben je trots op je foto’s en video’s, of ben je toch niet helemaal overtuigd? Wanneer je content van slechte kwaliteit is, zullen volgers of potentiële volgers afhaken. Zorg ervoor dat je content eruit springt zodat je potentiële klanten helemaal blij worden van jouw foto’s en video’s!

3. JE BIEDt geen meerWAARDE


Wat wil je met je account bereiken en waarom zouden mensen je moeten volgen? Het kan zijn dat je mensen wil inspireren door mooie outfits te posten of dat je als ontwerper mensen wil leren tekenen. Instagram-gebruikers volgen je om een bepaalde reden. Wat is jouw meerwaarde?


4. JE BENT WEINIG BETROKKEN

Het is heel fijn als iemand een leuke comment achterlaat. Instagram blijft een interactief medium. Ook je volgers vinden het fijn als je hun foto’s leuk vindt of antwoordt op hun comments en vragen. Engagement op Instagram is zeer belangrijk. Vroeger draaide het vaak om het aantal volgers, terwijl het nu eerder over de interactie gaat. Te weinig betrokkenheid zorgt ervoor dat je geen band met je volgers kan opbouwen en die klantenbinding, dat is nu toch net wat we willen, niet?


5. JE BIO IS ONDUIDELIJK

Via één blik op je bio, zouden Instagram gebruikers te weten moeten komen waar jouw account over gaat. Met een onduidelijke bio trek je geen/verkeerde volgers aan. Maak zeker gebruik van onze gratis checklist om jouw profiel te perfectioneren.

6. GEEN CONSISTENTIE

Elke dag een post, maar volgende week helemaal niets posten? Wij begrijpen dat het niet evident is om altijd consistent te posten, maar zowel Instagram als je volgers zullen dit belonen! Volgers vinden het heel fijn om te weten dat je bijvoorbeeld elke maandag een video post, iets waar ze zullen naar uitkijken. Daarnaast zal Instagram je meer zichtbaarheid verlenen als je consistent post. Dat is een win-win!


7. TE VERKOOPSGERICHT

Uiteraard wil je je product of dienst verkopen. Dat begrijpen we maar al te goed! Al is het geen goed idee om té verkoopgericht te werk te gaan. Wanneer elke post een overduidelijk verkoopspraatje is, zullen volgers afhaken. Niemand wil het gevoel hebben dat er steeds van jou wordt gevraagd om je portefeuille te openen.

8. GEEN/FOUT gebruik van hashtags

Het correcte gebruik van hashtags kan ervoor zorgen dat je post een veel groter bereik krijgt. Wij gebruiken een strategie die ervoor zal zorgen dat je post optimaal gezien wordt. In onze Instagram cursus leggen we deze strategie stap voor stap uit. Meer info vind je in ons shopgedeelte!

9. VERKEERDE DOELGROEP

Maak je goede content, maar heb je het gevoel dat je moeilijk een trouw publiek opbouwt? Dan kan het wel eens zijn dat je content niet de juiste doelgroep aanspreekt. Denk goed na over welke content jouw doelgroep interessant zou kunnen vinden.

10. VERKEERDE METHODES

Als laatste komen we bij de verkeerde methodes zoals bots en automatisatie software. De meeste software is zelfs verboden door Instagram. Wanneer ze dit ontdekken, zorgen ze ervoor dat je profiel minder bereik krijgt of zelfs gebannen wordt. Het is dus een beter idee om organisch te groeien.


Ondernemende groeten,


Sarah & Lies


63 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page